Kopplingar till läroplanen för Hållfasthet och konstruktion
Kopplingar till läroplanen för årskurs 4 – 6 i ämnena fysik och teknik för skolprogrammet Hållfasthet och konstruktion.
Kopplingar till läroplanen för Hållfasthet och konstruktion, åk 1- 3
Teknik
Förmågor
- I skolprogrammen får eleverna möjlighet att träna sin förmåga att identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion.
- Identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar.
Centralt innehåll
- Tekniska lösningar där människan härmat naturen
- Undersökande av hur några vardagliga föremål är uppbyggda, utformade och fungerar
- Ord, begrepp och symboler inom ämnet teknik för att till exempel samtala om teknik
Kopplingar till läroplanen för Hållfasthet och konstruktion, åk 4-6
Teknik
Förmågor
- I skolprogrammen får eleverna möjlighet att träna sin förmåga att identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion.
- Identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar.
- Använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer.
Centralt innehåll
- Hur vanliga hållfasta och stabila konstruktioner är uppbyggda, till exempel hus och broar.
- Vanliga material, till exempel trä, glas och betong, och deras egenskaper samt användning i hållfasta och stabila konstruktioner.
- Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
- Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.
- Egna konstruktioner med tillämpningar av principer för hållfasta och stabila strukturer, mekanismer och elektriska kopplingar.
- Konsekvenser av teknikval, till exempel för- och nackdelar med olika tekniska lösningar.
Kunskapskrav
- Eleven kan genomföra enkla undersökningar utifrån givna planeringar och även formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån.
- Eleven gör dokumentationer av sina undersökningar i text och bild.
Kopplingar till läroplanen för Hållfasthet och konstruktion, åk 7-9
Teknik
Förmågor
- I skolprogrammen får eleverna möjlighet att träna sin förmåga att identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion.
- Identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar.
Centralt innehåll
- Föremål som består av rörliga delar och hur de rörliga delarna är sammanfogade med hjälp av olika mekanismer för att uppnå en viss funktion.
- Hur vanliga hållfasta och stabila konstruktioner är uppbyggda, till exempel hus och broar.
- Material som används till exempel i hållfasta och stabila konstruktioner, samt deras egenskaper.
- Egna konstruktioner med tillämpningar av principer för hållfasta och stabila strukturer, mekanismer och elektriska kopplingar.
Kunskapskrav
- Eleven medverkar också i att undersöka och beskriva föremål med hållfasta och stabila konstruktioner och bidrar till resonemang om hur de är uppbyggd
- Eleven bidrar också till resonemang om de använda materialens egenskaper och om hur de har sammanfogats.
- Eleven kan använda några ämnesspecifika ord, begrepp och symboler i resonemang om teknik och tekniska lösningar, i egna frågor och vid bidrag till omdömen om olika arbetsprocesser.
Senast uppdaterad 25 juli 2023.