Färglagt virus i uppförstoring

Utmaning: Kan teknologi stoppa COVID-19?

The New York Academy of Sciences vänder sig nu till unga i kampen mot det coronavirus som just nu lamslår stora delar av världen. Kan vi med hjälp av teknologi jobba fram förslag till lösningar som syftar till att bromsa spridningen av COVID-19?

I utmaningen deltar unga mellan 13–17 år och pågår från 25 mars till 6 maj.

Tekniska Museet handleder två lag: ett multinationellt lag som heter VinCOVID med deltagare från Nepal, Indien, Sverige och USA, samt ett lag som heter Tech Team Sweden med enbart svenska deltagare. Här är länkar till lagens publika projektsidor:

VinCOVID
Tech Team Sweden

Under tävlingens gång får lagen hjälp och handledning av Tekniska museets pedagoger. Den bästa svenska lösningen kommer också att belönas med ett fint pris bestående av en valfri årsprenumeration av ett digitalt kurspaket, mjukvara eller liknande.