gammal bild som är sepia och visar fyra män som åker Sveriges första bil

Sveriges första bil körs ut

Missa inte när Sveriges första bil körs ut i museiparken, efter att ha stått stilla sen 1898. Äran får Sveriges första astronaut, Christer Fuglesang. Målet är att få den legendariska museiklenoden att rulla minst tio meter för egen maskin.

Provkörningen sker 1 juni vid museiparken men 5 juni, under världsmiljödagen, visas bilen upp stillastående vid Gärdesloppet. Alla som vill välkomnas att vara med och se hur många meter åkvagnen från Surahammar kan rulla.

Provkörning av Sveriges första bil

När: 1 juni
Tid:
Plats: Museiparken

Gärdesloppet

När: 5 juni
Plats: vid Gärdesloppets målgång på Djurgården

Vabis – Sveriges första bil

I slutet av 1800-talet fick ingenjören Gustaf Erikson på Vagn AB i Södertelge i uppdrag att ta fram en svensktillverkad automobil med förbränningsmotor. År 1898 fanns en första version klar för provkörning. Experimentbilen, som aldrig rullat några längre sträckor har funnits i Tekniska museets samling sedan 1927 och visades fram till nyligen i Maskinhallen.

Tillsammans med entusiaster i Aros Motorveteraner i Köping har den gamla B-motorn från 1902 och övrig mekanik i bilen renoverats under tusentals arbetstimmar under ett års tid. Några av de stora utmaningarna har varit att få det specialkonstruerade planetväxelsystemet att fungera, men också kylningen av motorn som egentligen aldrig fick en lösning, vilket begränsar körtiden.

Senast uppdaterad 25 maj 2022.