No description found for the image tesselleringar-matematiktradgarden

Pi-dagen: matteshower, workshops och världsrekordförsök

Tillfället har passerat.
Tekniska museet, Museivägen 7, Norra Djurgården. Buss 69 till hållplats Museiparken
INSTÄLLD

Inställt på grund av rådande läge kring coronaviruset

Läs mer om hur Tekniska museet förhåller sig till corona-läget.

Möt matematiken genom utställningar, shower och workshops när vi firar Pi-dagen tillsammans med Vetenskapens Hus. Klockan 3.14 (15:14) bjuder Stockholms Matematikcentrum på paj. Först till kvarn! Passa även på att besöka Matematikträdgården utanför museet där du kan upptäcka hur matematiken finns i allt.

Coronaviruset – vi räknar på det!

Hur stor kan smittspridningen för Coronaviruset egentligen bli? Tom Britton, professor i matematisk statistik vid Stockholms universitet, forskar till vardags om matematisk och statistisk modellering för smittsamma sjukdomar. I det här föredraget berättar han om hur matematik kan hjälpa oss att bättre förstå smittspridning och tar upp exempel från det pågående utbrottet.

När: kl. 10:30 och 12:00

Mattemagi med Freddy Grip

Kan du läsa tankar med binära tal? Eller vill du lära dig om Möbiusband? Upplev en underhållande och lärorik matematikshow med Freddy Grip från Vetenskapens Hus, just nu aktuell i TV4s tävling ”Talang”.

När: kl. 13:00 och 14:00

Världsrekordförsök med Lyvån Lidén, 5 år – 444 Pi-decimaler

Lyvån är bara 5 år, men har redan hunnit lära sig 444 Pi-decimaler. Under Pi-dagen genomför hon denna minnesbragd inför publik och om hon lyckas så blir det ett nytt världsrekord!

När: kl. 11:30
Var: Stora hörsalen

Spelmatematik – matematik som gör dig till en vinnare

Lär dig vinnande strategier för några enkla och roliga spel så att du alltid kan vinna över dina vänner!

När: kl. 11:00 , 12:00, 14:00, 15:30
Var: Mattelabbet

Talpussel och primtal

Välkommen till en skojig workshop för stora som små. Genom att lösa några kluriga pussel så lär vi oss om primtalsfaktorisering.

När: kl. 11:00 , 12:00, 14:00, 15:30
Var: Sinnelabbet

Lär dig om Pi i utställningen Megamind

Klockan 12-15: Varför är talet Pi just Pi? Om cirklar och månghörningar.
Hands-on-experiment med lärarstudenterna Christoffer, Felicia och Måns från KTH

Möt matematik i utställningen 100 innovationer

Under dagen möter du representanter från Vetenskapens Hus och får prova på roliga matematikexperiment mitt i museet!

Pi-dagen 2020 – matematiken finns i allt

Pi-dagen är en högtidsdag som firas världen över – inte minst i skolorna. Många uppmärksammar dagen genom att äta pi-zza & paj (det senare eftersom engelskans ”pie” uttalas på samma sätt som talet pi). Från och med i år har UNESCO utlyst den 14 mars till den internationella matematikdagen världen över. Temat för Pi-dagen 2020 är ”Matematiken finns i allt”.

Evenemanget arrangeras av Vetenskapens Hus i samarbete med KTH, Stockholms universitet, Tekniska museet och Stockholms Matematikcentrum.