På gång

Rensa filter

2021-10-16 - 2021-10-17

Making Magic-helg för hela familjen!

Levande dinosaurier, eldsprutande monster och explosioner. Med datorn som verktyg kan man skapa otrolig grafik och animationer. Men, vilka skapar egentligen det där magiska? Hur går det till? Kan jag också testa? Möt förebilder inom film och spelbranschen, delta i workshops, skapa och häng med! Det blir en magisk helg fylld med aktiviteter. Helgen är en del i Digitalidag – en årlig och nationell temadag om digitaliseringens möjligheter och utmaningar. Målet är att inspirera alla till att vilja och kunna vara med i den digitala utvecklingen. Här kan du läsa mer om Digitalidag! Programmet släpps i mitten av september. Håll utkik! Praktisk information Plats: Hela museet Datum: 16-17 oktober

2021-10-20

Ons

Climate Bar

Vår andra temabar är fylld med snack om biologisk mångfald och chans att lyssna på föremål som föds på nytt. Kvällen bjuder bland annat på livespelning med Annie Tådne som utmanar traditionella former för konst, musik och teknologi, klimatkväll med Anne Sverdrup-Thygeson och missa inte chansen att skapa din egna musik med visuella medel. Klimatkväll med Anne Sverdrup-Thygeson I Kunming i Kina stundar FN-konferens om biologisk mångfald: Vi talar idag om en naturkris, där arter hotas och deras livsmiljöer försvinner, en kris lika akut och allvarlig som klimatkrisen. Men hur hänger det ihop, vad har vi lärt oss och vad kan jag själv göra? I sin senaste bok På naturens axlar berättar hyllade sommarprataren Anne Sverdrup-Thygeson på sitt engagerande vis spännande och tankeväckande berättelser om naturens dolda samspel. Men hur kommer framtidens natur att kunna se ut? Plats: Eventrummet Tid: 18.00 Live performance med Annie Tådne Annie Tådne vill i sitt skapande utmana traditionella former för konst, musik och teknologi, och reflektera över hur vi lever vår verklighet genom att förvränga vår sinnesvärld. Med musiken som mittpunkt utforskas postdigitala strategier för att skapa en friktion mellan materiella, rumsliga och kroppsliga egenskaper. Lost and found Skapa musik med visuella medel - här uppmanas deltagare att själva skapa ett ljudlandskap med hjälp av industriella verktyg och föremål. Kameror används för att scanna olika material och former vilket i sin tur översätts till ljud. I vårt högteknologiska samhälle har vi tappat fästet och samverkan med naturen. Denna installation låter oss hitta tillbaka till harmoni då vardagliga föremål föds på nytt i ny tappning och skapar friktion med vår rådande verklighet. Plats: Visionlabbet och på skärmar i museet Tid: 19.30 Samtal i Antropocen – människans påverkan Antropocen tar oss med till platser som vi alla är ansvariga för men som vi annars sällan ser. Från betongskyddsvallar som täcker 60% av Kinas kust, världens största grävskopor i ett tyskt dagbrott och kalciumkarbonatgruvor i Rysslands Uralberg, till skövling av kanadensisk urskog, ett italienskt marmorbrott och en av världens största soptippar i Dandora, Kenya. Under kvällen finns Britta Isaksson Bergholm på plats och ger er underlag till samtal. Missa inte det. Läs mer om utställningen Plats: Våning 3 Tid: 20-21.30

2021-10-23 - 2021-10-24

Lör Sön

Grundkurs i spelutveckling – Unreal Engine

Är du över 12 år och vill lära dig att koda och skapa spel? En grundkurs i Unreal Engine kan bli ditt första steg mot en framtida karriär inom spelutveckling. I denna kurs får du under tre dagar lära dig grunderna i hur du använder plattformens spelutvecklingsverktyg, med många praktiska övningar. Kursen arrangeras i samarbete med Peter Ekorre och yrkeshögskolan FutureGames, en av Sveriges ledande utbildningar för spelutvecklare. Praktisk information och anmälan Ålder: från 12 år Tider: Klockan 10–15 Datum: 23 - 24 oktober Pris: 800 kronor, betalas i samband med anmälan Ta med: Mellanmål och egen lunch, som vi äter tillsammans. Ta även med egen dator, stationär dator går bra (ta med skärm/tangentbord) även hörlurar och egen datormus. För att gå grundkursen behöver du En egen dator, stationär dator går bra. Här är kraven för att Unreal engine ska fungera på datorn Skapa ett konto Ladda ned Epic Games Launcher. Ladda ner Unreal Engine 4 från Epic Games Launcher i datorn innan kursen börjar. Se till att Unreal Engine är installerat till senaste version. Testköra programmet Unreal Engine. (För att kunna starta UN4 starta först Epic Game Launcher). Goda kunskaper i engelska Kursinnehåll Navigation Att skapa och modifiera ett landskap Level Blueprint – fördjupning inom de olika fönstrena såsom details, world details, world outliner, content browser. Detta krävs för att navigera motorn. Datatyper och variabler Logiskt tänkande för speldesign Ljussätta en level (om tillräcklig tid finns för detta)

2021-11-01 - 2021-11-30

Grundkurs i spelgrafik – Maya

Få en grundkurs i Maya – verktyget bakom spel som Battlefield och filmer som Frost, Game of Thrones och Avatar. Under två intensiva dagar får du en introduktion till Maya och genom praktiska övningar lär du dig att använda plattformens grundläggande verktyg samt att skapa 3D-modeller. Praktisk information Ålder: 12 år och uppåt Tid: klockan 10–15 Datum: november 2021 (återkommer med datum) Kostnad: 800 kronor, betalas i samband med anmälan Ta med: Mellanmål och egen lunch, som vi äter tillsammans. Ta även med egen dator, stationär dator går bra (ta med skärm/tangentbord) även hörlurar och egen datormus För att gå grundkursen behöver du En egen dator, det går bra med stationär. Här är kraven för att Maya ska fungera på datorn Skaffa en ”student-licens” som krävs för att ladda ner Maya- skaffa studentlicensen här Ladda ner Maya i datorn och testa att det fungerar innan kursen börjar Goda kunskaper i engelska Kursinnehåll Introduktion till Maya Översikt av funktionerna i Maya Hur man skapar grundformer i 3D Extrude Bevel Multi cut Bridge och Fill hole. Lära sig hur man applicerar material till sina modeller Skapa en modell

2021-11-23

Framtidens lustfyllda lärande i en fygital värld

Teknik och wow-upplevelser kan hjälpa till att fånga elevers uppmärksamhet i en allt mer ”fygital” värld. Häng med när Tekniska museet tillsammans med forskare, pedagoger och en astronaut diskuterar sju nycklar till framtidens lärande den 23 november som ett spår i internetdagarna.  För att lösa framtidens stora utmaningar krävs kunskap och nya perspektiv. Översköljda av digitalt innehåll men samtidigt utan svar på framtidens viktigaste frågor behöver vi skolan, museerna och meningsfulla fritidsaktiviteter mer än någonsin. Men hur ska lärandet vinna kampen om uppmärksamhet när konkurrensen från klipp med kattungar, filterbubblande fakta, träffsäkra memes och väl koreograferade dansduetter blir allt hårdare? Tekniska museet leder ett spår för alla som i någon form arbetar med lärande och kunskapsförmedling. Med praktiska workshop-sessioner, spännande exempel och inspirerande gäster tittar vi på sju nycklar till framtidens lärande och knäcker tillsammans koden för att lyckas skapa minnesvärda, upplevelser av lustfyllt lärande. Och självklart bjuder Tekniska också på djupdykningar i teknikhistorien. Med hjälp av vår flygande reporter Freddy tar vi oss djupt ned i museets underjordiska gömmor och hemliga magasin i jakten på hur tekniken tog oss hit där vi står idag - superuppkopplade och med oändliga möjligheter att forma vår framtid om vi bara har kunskapen, kreativiteten och nyfikenheten som krävs för att lösa världens stora frågor. Och det ska vi göra... när vi kollat klart på kattungarna då alltså. Bland gästerna: Erika Charbonnel (Kairos Future), Christer Fuglesang (astronaut), Karim Jebari (framtidsforskare), Philippe Longchamps (Sveriges bästa lärare 2020), Maja Neiman (IVA), Sara Bruun (lärare, föreläsare, sommarpratare, bloggare) och Paula Fenjima Manrique (gamer, föreläsare, tv-profil och spelkonsult). Läs mer och säkra din biljett här Om Internetdagarna Internetdagarna är en tvådagarskonferens och arrangeras årligen av Internetstiftelsen. Den 23 november medverkar Tekniska. Missa inte ett unikt tillfälle att få bredda ditt digitala perspektiv.

2021-12-04 - 2021-12-05

Lör Sön

Grundkurs i spelprogrammering

Är du över 10 år och vill lära dig att koda i Unreal Engine? I denna tvådagars grundkurs får du lära dig grunderna i programmering och hur du använder motorns spelutvecklingsverktyg. Målet är att genom praktiska övningar skapa ett simpelt plattformsspel. Kursen arrangeras i samarbete med Peter Ekorre och yrkeshögskolan FutureGames, en av Sveriges ledande utbildningar för spelutvecklare. Praktisk information och anmälan Ålder: från 10 år Tider: Klockan 10.00–15.00 Datum: 4-5 december Antal: Max 14 deltagare Kostnad: 800 kronor, betalas i samband med anmälan. Ta med: Mellanmål och egen lunch, som vi äter tillsammans. För att gå grundkursen behöver du En egen dator, stationär dator går bra. Här är kraven för att Unreal engine ska fungera på datorn Skapa ett konto Ladda ner Unreal Engine4 i datorn och testa att det fungerar innan kursen börjar Viss kunskap i engelska Kursinnehåll Logiskt tänkande för spelprogrammering Bygga ett simpelt spel (om tid finns) Navigation av motorn Datatyper och Variabler Funktioner och Interaktioner
2021-10-20
Ons

Climate Bar

Vår andra temabar är fylld med snack om biologisk mångfald och chans att lyssna på föremål som föds på nytt. Kvällen bjuder bland annat på livespelning med Annie Tådne som utmanar traditionella former för konst, musik och teknologi, klimatkväll med Anne Sverdrup-Thygeson och missa inte chansen att skapa din egna musik med visuella medel. Klimatkväll med Anne Sverdrup-Thygeson I Kunming i Kina stundar FN-konferens om biologisk mångfald: Vi talar idag om en naturkris, där arter hotas och deras livsmiljöer försvinner, en kris lika akut och allvarlig som klimatkrisen. Men hur hänger det ihop, vad har vi lärt oss och vad kan jag själv göra? I sin senaste bok På naturens axlar berättar hyllade sommarprataren Anne Sverdrup-Thygeson på sitt engagerande vis spännande och tankeväckande berättelser om naturens dolda samspel. Men hur kommer framtidens natur att kunna se ut? Plats: Eventrummet Tid: 18.00 Live performance med Annie Tådne Annie Tådne vill i sitt skapande utmana traditionella former för konst, musik och teknologi, och reflektera över hur vi lever vår verklighet genom att förvränga vår sinnesvärld. Med musiken som mittpunkt utforskas postdigitala strategier för att skapa en friktion mellan materiella, rumsliga och kroppsliga egenskaper. Lost and found Skapa musik med visuella medel - här uppmanas deltagare att själva skapa ett ljudlandskap med hjälp av industriella verktyg och föremål. Kameror används för att scanna olika material och former vilket i sin tur översätts till ljud. I vårt högteknologiska samhälle har vi tappat fästet och samverkan med naturen. Denna installation låter oss hitta tillbaka till harmoni då vardagliga föremål föds på nytt i ny tappning och skapar friktion med vår rådande verklighet. Plats: Visionlabbet och på skärmar i museet Tid: 19.30 Samtal i Antropocen – människans påverkan Antropocen tar oss med till platser som vi alla är ansvariga för men som vi annars sällan ser. Från betongskyddsvallar som täcker 60% av Kinas kust, världens största grävskopor i ett tyskt dagbrott och kalciumkarbonatgruvor i Rysslands Uralberg, till skövling av kanadensisk urskog, ett italienskt marmorbrott och en av världens största soptippar i Dandora, Kenya. Under kvällen finns Britta Isaksson Bergholm på plats och ger er underlag till samtal. Missa inte det. Läs mer om utställningen Plats: Våning 3 Tid: 20-21.30
2021-10-23 - 2021-10-24
Lör Sön

Grundkurs i spelutveckling – Unreal Engine

Är du över 12 år och vill lära dig att koda och skapa spel? En grundkurs i Unreal Engine kan bli ditt första steg mot en framtida karriär inom spelutveckling. I denna kurs får du under tre dagar lära dig grunderna i hur du använder plattformens spelutvecklingsverktyg, med många praktiska övningar. Kursen arrangeras i samarbete med Peter Ekorre och yrkeshögskolan FutureGames, en av Sveriges ledande utbildningar för spelutvecklare. Praktisk information och anmälan Ålder: från 12 år Tider: Klockan 10–15 Datum: 23 - 24 oktober Pris: 800 kronor, betalas i samband med anmälan Ta med: Mellanmål och egen lunch, som vi äter tillsammans. Ta även med egen dator, stationär dator går bra (ta med skärm/tangentbord) även hörlurar och egen datormus. För att gå grundkursen behöver du En egen dator, stationär dator går bra. Här är kraven för att Unreal engine ska fungera på datorn Skapa ett konto Ladda ned Epic Games Launcher. Ladda ner Unreal Engine 4 från Epic Games Launcher i datorn innan kursen börjar. Se till att Unreal Engine är installerat till senaste version. Testköra programmet Unreal Engine. (För att kunna starta UN4 starta först Epic Game Launcher). Goda kunskaper i engelska Kursinnehåll Navigation Att skapa och modifiera ett landskap Level Blueprint – fördjupning inom de olika fönstrena såsom details, world details, world outliner, content browser. Detta krävs för att navigera motorn. Datatyper och variabler Logiskt tänkande för speldesign Ljussätta en level (om tillräcklig tid finns för detta)
2021-11-23

Framtidens lustfyllda lärande i en fygital värld

Teknik och wow-upplevelser kan hjälpa till att fånga elevers uppmärksamhet i en allt mer ”fygital” värld. Häng med när Tekniska museet tillsammans med forskare, pedagoger och en astronaut diskuterar sju nycklar till framtidens lärande den 23 november som ett spår i internetdagarna.  För att lösa framtidens stora utmaningar krävs kunskap och nya perspektiv. Översköljda av digitalt innehåll men samtidigt utan svar på framtidens viktigaste frågor behöver vi skolan, museerna och meningsfulla fritidsaktiviteter mer än någonsin. Men hur ska lärandet vinna kampen om uppmärksamhet när konkurrensen från klipp med kattungar, filterbubblande fakta, träffsäkra memes och väl koreograferade dansduetter blir allt hårdare? Tekniska museet leder ett spår för alla som i någon form arbetar med lärande och kunskapsförmedling. Med praktiska workshop-sessioner, spännande exempel och inspirerande gäster tittar vi på sju nycklar till framtidens lärande och knäcker tillsammans koden för att lyckas skapa minnesvärda, upplevelser av lustfyllt lärande. Och självklart bjuder Tekniska också på djupdykningar i teknikhistorien. Med hjälp av vår flygande reporter Freddy tar vi oss djupt ned i museets underjordiska gömmor och hemliga magasin i jakten på hur tekniken tog oss hit där vi står idag - superuppkopplade och med oändliga möjligheter att forma vår framtid om vi bara har kunskapen, kreativiteten och nyfikenheten som krävs för att lösa världens stora frågor. Och det ska vi göra... när vi kollat klart på kattungarna då alltså. Bland gästerna: Erika Charbonnel (Kairos Future), Christer Fuglesang (astronaut), Karim Jebari (framtidsforskare), Philippe Longchamps (Sveriges bästa lärare 2020), Maja Neiman (IVA), Sara Bruun (lärare, föreläsare, sommarpratare, bloggare) och Paula Fenjima Manrique (gamer, föreläsare, tv-profil och spelkonsult). Läs mer och säkra din biljett här Om Internetdagarna Internetdagarna är en tvådagarskonferens och arrangeras årligen av Internetstiftelsen. Den 23 november medverkar Tekniska. Missa inte ett unikt tillfälle att få bredda ditt digitala perspektiv.