På gång

Rensa filter

2021-07-01 - 2021-08-15

Äntligen sommarlov – massor av aktiviteter!

På Tekniska museet råder rymdfeber. Den internationella succéutställningen Moving to Mars är nämligen på besök hos oss. Hur är det att leva och bo ute i rymden, egentligen? Skulle du åka själv åka iväg om du fick möjlighet? Gå vårt astronautspår och testa astronautövningar och skjut iväg rymdvattenraketer. Förutom rymden har vi några gamla favoriter och även några helt nya workshops i Hyper Human och i vårt livbojskonstprojekt. Häng på! Programmet är preliminärt, och kan komma att förändras beroende på restriktioner och coronaläget. Programaktiviteterna är till för museets besökare. Läs mer om Moving to Mars Hur ser din livboj ut? ”Hur ser din livboj ut?" är en kreativ workshop inspirerad av konstverket Life Rings, där du får fundera över vem, vad, eller vilka som står dig närmast. I workshoppen får du gestalta din egen livboj. Kanske är det din mormor? Mobilen? Eller en fotboll?” Plats: Makerlabbet, men vi möts utanför butiken. Tid: 15.00-16.00 onsdagar och söndagar. Ingen föranmälan krävs. Max 8 personer, på grund av corona-restriktioner. Bland såpbubblor och vattenraketer! Testa att skapa gigantiska såpbubblor eller följ med oss när vi skjuter iväg vattenrymdraketer på Gärdet. Våra explainers förklarar och genomför aktiviteterna tillsammans med er. Det är bara att haka på! Plats: Såpbubblor: Matematikträdgården. Vattenraket: Gärdet Tider: Vattenraketer 14 & 17, såpbubblor 11 & 16, alla dagar Mattekluringbanan För mindre än ett år sedan öppnade Tekniska museet ”mattekluringbanan” i Hågelbyparken. Idén kommer från Tekniska museets populära Maker Tour-projekt och förenar matematik, teknik och naturvetenskap. Chiffer, kubpussel och kodplankor är några av stationerna på den spännande banan som riktar sig till våra besökare. En av våra explainer möter upp er på plats. Kul och klurigt givetvis! Plats: Gräsmattan vid flaggstången utanför Tekniska Tid: 13.00, alla dagar Håller ditt rymdhus när stormen drar in? Tillsammans med våra explainers får du prova på en rolig astronautövning. Du ska bygga ett så stabilt hus som möjligt med hjälp av marshallows och spagetti. Vi testar givetvis bygget genom att skapa en sandstorm med lövblåsaren! Kom hit bara, enligt oss är det aldrig för tidigt att börja träna inför rymdresan. Begränsat antal deltagare, först till kvarn gäller. Plats: Matematikträdgården Tid: 15.00-16.00, alla dagar Sinnenas skog Nästa digitala revolution rör våra sinnen. Med teknik som låter dig smaka, känna och lukta över nätet. I Sinnenas skog i Hyper Human blir ni våra framtidsspanare. Slå er ner, ta ett kort och låt samtalen flöda i vår workshop! Avsluta med att hänga en tygremsa i skogen med samma färg som det sinne du helst vill använda på nätet. Max två sällskap i taget i AI-skogen. Plats: Hyper Human (våning 3) Tid: 11.00, 13.00, 17.00 ons-sön IronHand Har du någonsin funderat över hur det skulle vara att förstärka delar av din kropp? Att bli lite snabbare, smidigare, eller starkare? Med hjälp av exoskelett är det möjligt! I utställningen Hyper Human kan du prova det mjuka exoskelettet IronHand. Det är en superhandske som är skapad för att ge din hand en extra styrkeboost, så kom förbi och testa hur stark teknik kan göra just dig! Plats: Hyper Human (våning 3) Tid: 15.00 – tors-lör Flera spännande utställningar Utöver Moving to Mars så har vi såklart flera spännande utställningar i huset. Konstutställningen Antropocen tar oss nära platser som människan förändrat för alltid - och som vi sällan annars kan besöka. Vår turnerande utställning Sjukt smart - innovation i kampen mot Corona finns under sommaren i huset innan den drar vidare under hösten. Tips från butiken Butiken har laddat med sommarpresenter till dig själv eller någon du tycker om. Titta in i vår välsorterade butik när du besöker Tekniska, eller handla i vår webbshop när som helst. Köp årskort Köp årskort och kom hit många gånger i sommar! Det lönar sig redan efter andra besöket och har massor av fördelar. Årskortet köper du online och det gäller i ett år från dagen du köper det.

2021-07-05 - 2021-07-07

Grundkurs i spelutveckling – Unreal Engine

Är du över 12 år och vill lära dig att koda och skapa spel? En grundkurs i Unreal Engine kan bli ditt första steg mot en framtida karriär inom spelutveckling. I denna kurs får du under tre dagar lära dig grunderna i hur du använder plattformens spelutvecklingsverktyg, med många praktiska övningar. Kursen arrangeras i samarbete med Peter Ekorre och yrkeshögskolan FutureGames, en av Sveriges ledande utbildningar för spelutvecklare. Praktisk information och anmälan Ålder: från 12 år Tider: Klockan 10–15 Datum: 5-7 juli Pris: 1200 kronor, betalas i samband med anmälan Ta med: Mellanmål och egen lunch, som vi äter tillsammans. Ta även med egen dator, stationär dator går bra (ta med skärm/tangentbord) även hörlurar och egen datormus. För att gå grundkursen behöver du En egen dator, stationär dator går bra. Här är kraven för att Unreal engine ska fungera på datorn Skapa ett konto Ladda ned Epic Games Launcher. Ladda ner Unreal Engine 4 från Epic Games Launcher i datorn innan kursen börjar. Se till att Unreal Engine är installerat till senaste version. Testköra programmet Unreal Engine. (För att kunna starta UN4 starta först Epic Game Launcher). Goda kunskaper i engelska Kursinnehåll Navigation Att skapa och modifiera ett landskap Level Blueprint – fördjupning inom de olika fönstrena såsom details, world details, world outliner, content browser. Detta krävs för att navigera motorn. Datatyper och variabler Logiskt tänkande för speldesign Ljussätta en level (om tillräcklig tid finns för detta)

2021-08-16 - 2021-08-17

Grundkurs i spelgrafik – Maya

Få en grundkurs i Maya – verktyget bakom spel som Battlefield och filmer som Frost, Game of Thrones och Avatar. Under två intensiva dagar får du en introduktion till Maya och genom praktiska övningar lär du dig att använda plattformens grundläggande verktyg samt att skapa 3D-modeller. Praktisk information Ålder: 12 år och uppåt Tid: klockan 10–15 Datum: 16-17 augusti Kostnad: 800 kronor, betalas i samband med anmälan Ta med: Mellanmål och egen lunch, som vi äter tillsammans. Ta även med egen dator, stationär dator går bra (ta med skärm/tangentbord) även hörlurar och egen datormus För att gå grundkursen behöver du En egen dator, det går bra med stationär. Här är kraven för att Maya ska fungera på datorn Skaffa en ”student-licens” som krävs för att ladda ner Maya- skaffa studentlicensen här Ladda ner Maya i datorn och testa att det fungerar innan kursen börjar Goda kunskaper i engelska Kursinnehåll Introduktion till Maya Översikt av funktionerna i Maya Hur man skapar grundformer i 3D Extrude Bevel Multi cut Bridge och Fill hole. Lära sig hur man applicerar material till sina modeller Skapa en modell

2021-10-15

Making Magic-program för skolan!

Levande dinosaurier, eldsprutande monster och explosioner. Med datorn som verktyg kan man skapa otrolig grafik och animationer. Men, vilka skapar egentligen det där magiska? Och, hur går det till, egentligen? Fredagen den 15 oktober släpps ett digitalt utbud om visuella effekter (VFX) för skolan. Det digitala utbudet är en del av Digitalidag – en årlig och nationell temadag om digitaliseringens möjligheter och utmaningar. Målet är att inspirera alla till att vilja och kunna vara med i den digitala utvecklingen. I år vill vi ta tillfället i akt att låta elever upptäcka, undersöka och inspireras av digitaliseringen bakom spel och film genom att rikta ljuset mot visuella effekter. Den 15 oktober lanseras ett digitalt material som du och din skolklass kan ta del av för att upptäcka ämnet i ditt eget klassrum, när du vill. Anmäl intresse Anmäl ditt intresse här för att få mer info när det närmar sig!

2021-10-16 - 2021-10-17

Making Magic-helg för hela familjen!

Levande dinosaurier, eldsprutande monster och explosioner. Med datorn som verktyg kan man skapa otrolig grafik och animationer. Men, vilka skapar egentligen det där magiska? Hur går det till? Kan jag också testa? Möt förebilder inom film och spelbranschen, delta i workshops, skapa och häng med! Det blir en magisk helg fylld med aktiviteter. Helgen är en del i Digitalidag – en årlig och nationell temadag om digitaliseringens möjligheter och utmaningar. Målet är att inspirera alla till att vilja och kunna vara med i den digitala utvecklingen. Här kan du läsa mer om Digitalidag! Programmet släpps i mitten av september. Håll utkik! Praktisk information Plats: Hela museet Datum: 16-17 oktober
2021-07-01 - 2021-08-15

Äntligen sommarlov – massor av aktiviteter!

På Tekniska museet råder rymdfeber. Den internationella succéutställningen Moving to Mars är nämligen på besök hos oss. Hur är det att leva och bo ute i rymden, egentligen? Skulle du åka själv åka iväg om du fick möjlighet? Gå vårt astronautspår och testa astronautövningar och skjut iväg rymdvattenraketer. Förutom rymden har vi några gamla favoriter och även några helt nya workshops i Hyper Human och i vårt livbojskonstprojekt. Häng på! Programmet är preliminärt, och kan komma att förändras beroende på restriktioner och coronaläget. Programaktiviteterna är till för museets besökare. Läs mer om Moving to Mars Hur ser din livboj ut? ”Hur ser din livboj ut?" är en kreativ workshop inspirerad av konstverket Life Rings, där du får fundera över vem, vad, eller vilka som står dig närmast. I workshoppen får du gestalta din egen livboj. Kanske är det din mormor? Mobilen? Eller en fotboll?” Plats: Makerlabbet, men vi möts utanför butiken. Tid: 15.00-16.00 onsdagar och söndagar. Ingen föranmälan krävs. Max 8 personer, på grund av corona-restriktioner. Bland såpbubblor och vattenraketer! Testa att skapa gigantiska såpbubblor eller följ med oss när vi skjuter iväg vattenrymdraketer på Gärdet. Våra explainers förklarar och genomför aktiviteterna tillsammans med er. Det är bara att haka på! Plats: Såpbubblor: Matematikträdgården. Vattenraket: Gärdet Tider: Vattenraketer 14 & 17, såpbubblor 11 & 16, alla dagar Mattekluringbanan För mindre än ett år sedan öppnade Tekniska museet ”mattekluringbanan” i Hågelbyparken. Idén kommer från Tekniska museets populära Maker Tour-projekt och förenar matematik, teknik och naturvetenskap. Chiffer, kubpussel och kodplankor är några av stationerna på den spännande banan som riktar sig till våra besökare. En av våra explainer möter upp er på plats. Kul och klurigt givetvis! Plats: Gräsmattan vid flaggstången utanför Tekniska Tid: 13.00, alla dagar Håller ditt rymdhus när stormen drar in? Tillsammans med våra explainers får du prova på en rolig astronautövning. Du ska bygga ett så stabilt hus som möjligt med hjälp av marshallows och spagetti. Vi testar givetvis bygget genom att skapa en sandstorm med lövblåsaren! Kom hit bara, enligt oss är det aldrig för tidigt att börja träna inför rymdresan. Begränsat antal deltagare, först till kvarn gäller. Plats: Matematikträdgården Tid: 15.00-16.00, alla dagar Sinnenas skog Nästa digitala revolution rör våra sinnen. Med teknik som låter dig smaka, känna och lukta över nätet. I Sinnenas skog i Hyper Human blir ni våra framtidsspanare. Slå er ner, ta ett kort och låt samtalen flöda i vår workshop! Avsluta med att hänga en tygremsa i skogen med samma färg som det sinne du helst vill använda på nätet. Max två sällskap i taget i AI-skogen. Plats: Hyper Human (våning 3) Tid: 11.00, 13.00, 17.00 ons-sön IronHand Har du någonsin funderat över hur det skulle vara att förstärka delar av din kropp? Att bli lite snabbare, smidigare, eller starkare? Med hjälp av exoskelett är det möjligt! I utställningen Hyper Human kan du prova det mjuka exoskelettet IronHand. Det är en superhandske som är skapad för att ge din hand en extra styrkeboost, så kom förbi och testa hur stark teknik kan göra just dig! Plats: Hyper Human (våning 3) Tid: 15.00 – tors-lör Flera spännande utställningar Utöver Moving to Mars så har vi såklart flera spännande utställningar i huset. Konstutställningen Antropocen tar oss nära platser som människan förändrat för alltid - och som vi sällan annars kan besöka. Vår turnerande utställning Sjukt smart - innovation i kampen mot Corona finns under sommaren i huset innan den drar vidare under hösten. Tips från butiken Butiken har laddat med sommarpresenter till dig själv eller någon du tycker om. Titta in i vår välsorterade butik när du besöker Tekniska, eller handla i vår webbshop när som helst. Köp årskort Köp årskort och kom hit många gånger i sommar! Det lönar sig redan efter andra besöket och har massor av fördelar. Årskortet köper du online och det gäller i ett år från dagen du köper det.
2021-07-05 - 2021-07-07

Grundkurs i spelutveckling – Unreal Engine

Är du över 12 år och vill lära dig att koda och skapa spel? En grundkurs i Unreal Engine kan bli ditt första steg mot en framtida karriär inom spelutveckling. I denna kurs får du under tre dagar lära dig grunderna i hur du använder plattformens spelutvecklingsverktyg, med många praktiska övningar. Kursen arrangeras i samarbete med Peter Ekorre och yrkeshögskolan FutureGames, en av Sveriges ledande utbildningar för spelutvecklare. Praktisk information och anmälan Ålder: från 12 år Tider: Klockan 10–15 Datum: 5-7 juli Pris: 1200 kronor, betalas i samband med anmälan Ta med: Mellanmål och egen lunch, som vi äter tillsammans. Ta även med egen dator, stationär dator går bra (ta med skärm/tangentbord) även hörlurar och egen datormus. För att gå grundkursen behöver du En egen dator, stationär dator går bra. Här är kraven för att Unreal engine ska fungera på datorn Skapa ett konto Ladda ned Epic Games Launcher. Ladda ner Unreal Engine 4 från Epic Games Launcher i datorn innan kursen börjar. Se till att Unreal Engine är installerat till senaste version. Testköra programmet Unreal Engine. (För att kunna starta UN4 starta först Epic Game Launcher). Goda kunskaper i engelska Kursinnehåll Navigation Att skapa och modifiera ett landskap Level Blueprint – fördjupning inom de olika fönstrena såsom details, world details, world outliner, content browser. Detta krävs för att navigera motorn. Datatyper och variabler Logiskt tänkande för speldesign Ljussätta en level (om tillräcklig tid finns för detta)