På gång

Rensa filter

2019-05-18

Lör

Play – världens snällaste spelfestival

Spel, glitter, danceoke, veganpizza, öl och sjuka mängder gamepepp. Välkommen till spelfestivalen för alla som älskar spel – men även för dig som bara vill ha kul. Under en natt förvandlas Tekniska museet till en sjysst festival med fullt fokus på spel, lek, allvar, glädje och fest. Missa inte förköpsrabatten – köp biljett innan 1 april och spara 30%. Boka på Ticketmaster Program Party med Syntax Error Syntax Error är Sveriges största nattklubb av och för nördar. På Play-festivalen bjuder de på en salig blandning av spel- och film-soundtracks, chiptunes (musik skapat med ljudchip från retro-spelkonsoler, som Commodore64 eller Game Boy), memes, guilty pleasures, och massor av annat som väcker nostalgi. Artisterna Tekmann och Algar uppträder, medan Syntax Errors VJ:s går loss på scenens enorma projektionsduk med mixade webbproduktioner. Läs mer om Syntax Error Tekmann Tekmann är en artist och ett elektroniskt musikprojekt där all musik skapas på ombyggda gamla Nintendo GameBoy-enheter. Musikgenren kallas ”Chipmusik” eller ”8-bitars musik” där det karaktäristiska soundet från ljudchipen i de gamla spelkonsolerna från 1980/-90-talet är bärande. Algar Algar är en svensk musikproducent som kommer bjuda på chiptunes och tevespelsinspirerad musik av högsta kvalitet. Hans senaste album, Adventure 2.0 innehåller ett brett spektrum av musikstilar med en tydlig kärna av melodiska chiptunes. Spel Nintendo och Bandai Namco kommer ta med en hel del magiska spel, några klassiska favoriter och andra mer eller mindre purfärska. Ljussvärdsfäktning Ludosport är världens första akademi som lär ut och utövar Sporting Light Saber Combat – ljussvärdsfäktning – som idrottsaktivitet. Under kvällen testar vi fäktningspass tillsammans med Ludosport. Talks Vei – göra serier av passion och nordiska gudar Sara Bergmark Elfgren och Karl Johnsson har skapat serien Vei - en ”ran”, en gladiator utsedd att kämpa för sitt folk. En storslagen matiné i serieformat, där nordisk mytologi möter Game of Thrones. I april kom äntligen den andra delen. Vi pratar om tankarna bakom Vei och glädjen med att få skapa av med inspiration av storslagenhet, gudar och myter. Med Sara Bergmark Elfgren, författare och Karl Johnsson, illustatör. Ghost Giant – att skriva till ett lekfullt VR-spel Ghost Giant är ett VR-spel där du spelar beskyddaren av den ensamma pojken Louis. Sara Bergmark Elfgren har skrivit en känslosam historia där med hjälpa av pussel, kärlek och stora osynliga händer hjälper Louis framåt. Hon berättar om hur det är att jobba med VR och vad som är spännande med att skriva för ett deltagande medium. Med Sara Bergmark Elfgren, författare. Might and Delight – hur skapa konstnärliga upplevelser inom dataspel Might and Delight är spelstudion som gjort spel som Shelter – om en grävlings mamma som ska ta sig med sina ungar till ett nytt gryt. Nu jobbar de med på ett nytt projekt. Vi pratar med Jakob Tuchten, Art director, om nästa projekt och vikten av att skapa konstnärliga och emotionella upplevelser inom spelmediet. Med Jakob Tuchten, Art director Might and Delight. Skapa en bättre värld tillsammans med Make Equal och Sverok Make Equal och Spelhobbyförbundet Sverok berättar om hur de arbetar för en bättre värld - mot hot och hat och för en värld där alla kan ha roligt och spela tillsammans. Konkreta tips på vad du kan agera i olika situationer för att bidra till en bättre värld utlovas. Med Yousef Lebbad, Make Equal och Caroline Wallén, Sverok Warpzone studios – designa egna spel och driva eget företag Warpzone Studios startades för drygt 2 år sedan och jobbar nu med sitt första spel. Vad driver företaget och vad skapar man när man får göra precis det spelet man vill? Med Linda Kiby Zetterman, VD och grundare. Att skapa lajv av historiska händelser Att göra lajv av häxprocesserna, suffragetrörelsen eller jul 1912 – hur kan man lyfta historiska händelser i ett interaktivt medium? Vad kan vi lära oss om både vår egen historiesyn och oss själva genom att uppleva historien inifrån? Skaparna bakom lajv så som Den utan Synd, Winson Green Prison, Suffragette och 1912 berättar. Med Alma Elofsson, Rosalind Göthberg och Siri Sandquist, designers Skräckens mästare – rollspel av skräck Gunilla Jonsson och Michael Petersen är skräckens mästare. De har skrivit både rollspelet KULT, som utspelar sig i en mörk nutida värld, och rollspelet Mutant i Sverige efter katastrofen. Nu arbetar de på en bokserie satt i KULTs mörka värld. De berättar om sin nästa bok och vad som är fascinerande med att skriva om det som är mörkt och fasansfullt. Med Gunilla Jonsson och Michael Petersen Friendly event-design Events can be wonderful and feel right or be horrible and you just feel outside. What is the trick? How do you create a great event where everyone feels welcome and at home? We talk with Miriam Lundqvist who is one of the founders of Prolog and Søren Ebbehøj who was one of the organisers of the Nordic convention Knudepunkt 2019. The give their best tips and tricks on how to create a friendly, creative and inclusive event. With Søren Ebbehøj, Knudepunkt 2019 and Miriam Lundqvist, Prolog Creating meaningful games with emotional impact Raw Fury, a Swedish indie game publisher driven by the conviction that games matter through the marriage of art and craft. They strive to support the creation of magic, experiences and emotions within digital games. This has resulted in a broad variation of games with an emotional impact, from Kathy Rain’s story driven adventure to Kingdom’s atmospheric pixelated micro strategy. So, how do you achieve that and what games have that emotional impact? We talk to Raw Fury co-founder Gordon Van Dyke about creating magic with an emotional impact and what is next to come. With Gordon Van Dyke, game producer and co-founder of Raw Fury (eng). Fog of love – a board game about love Can you make a game about love between two people? How do you do that? Playing Fog of Love is a game for two players who create and play two fictional characters who meet, fall in love and face the challenge of making an unusual relationship work. We talk with the creator Jacob Jaskov about how he took on the subject of love and made it into a game. With Jacob Jaskov, designer. Interaktiva historier i VR och fysisk form Josephine Rydberg forskar på Stockholms konstnärliga högskola med att göra samma interaktiva historia i flera olika medier. Vad händer med en historia i virtual reality, och vad händer med den i fysisk form? Josephine berättar om sina erfarenheter.Med Josephine Rydberg, forskare Stockholms Konstnärliga högskola och Region Gävleborg Danceoke med Petter Danceoke – som karaoke fast man dansar och gör rörelserna till en musikvideo. Roligt och busigt i grupp. Du kommer inte kunna stå stilla. Med Petter Karlsson. Brädspel med Alphaspel Kom och spela brädspel! Brädspelsbutiken Alphaspel tar med sig sitt lager och låter oss testa att spela båda nya spännande spel och klassiker. Kom förbi med dina kompisar, prata med de snälla människorna bakom Alphaspel och låna ett spel och spela! Giltterparty Gå förbi vår glitter station och glittra och bli glittrad över hela ansiktet. För alla, med Gustav Nilsson. Spelutställning Play Beyond Play som är nominerad till Årets utställning, hålls öppen hela kvällen.

2019-06-12 - 2019-06-14

Sommarkurser i Studion – gör TV- och radioprogram

Är du 11–14 år och vill göra något riktigt roligt i sommar? Under några inspirerande dagar skapar vi tillsammans TV- och radioprogram och nosar på de verktyg som används inom dagens medieproduktion i vår autentiska studiomiljö. Dessutom provar vi på grafisk produktion och att göra film med greenscreen-teknik. Tillsammans med två pedagoger får barnen göra nyhetsprogram och prova på rollen som reporter, nyhetschef eller fotograf i en autentisk miljö. Är allt som cirkulerar i media sant? Vad är "Fake news"? Under kursen får barnen prova sanningar från olika perspektiv. Sommarkursen under fyra till fem dagar passar för såväl nyfikna nybörjare samt för barn som har gått tidigare kurser i Studion. Under fördjupningskursen får deltagare från tidigare sommarkurser möjlighet att arbeta med en längre produktion. Praktisk information Max 18 deltagare per kurstillfälle. Allt material till kursen ingår. Tider: klockan 10–15. Pris: 2 000 kronor för femdagarskurs, 1 600 kr för fyradagarskurs, 1 200 kr för fördjupningskursen under tre dagar. Ta med egen lunch och mellanmål, som vi äter tillsammans (utomhus om vädret tillåter). Kurstillfällen och anmälan Det här är en mycket populär sommarkurs som snabbt brukar bli fulltecknad, så passa på att boka redan idag. Anmäl dig genom att följa länken, där väljer du också datum. Du betalar med kort i samband med anmälan. Anmäl dig till sommarkurs i Studion Datum sommarkurs i Studion 17-20 juni (fyra dagar) 24–28 juni (fem dagar) 5–9 augusti (fem dagar) 12–16 augusti (fem dagar) Datum fördjupningskurs i Studion 12–14 juni (3 dagar)

2019-06-17 - 2019-06-19

Summer maker camp

Är du 12-16 år och gillar du att bygga, mecka, pyssla och hitta på nya lösningar? Häng med och greja med oss på Tekniska museets Summer maker camp. Här kommer du experimentera och förverkliga idéer tillsammans med 15 andra kursdeltagare i vårt kreativa Maker Space. Till ditt förfogande står mängder med material, verktyg och maskiner – och inte minst våra erfarna kursledare! Du kommer träffa makerpedagoger från Tekniska, uppfinnare och ingenjörer från Svenska Uppfinnareföreningen och fantastiska inspiratörer från Tekniska Museets Vänner.   Temat för dagarna är att skapa uppfinningar som förbättrar världen, i stor eller liten skala. Vi kommer spendera tid både inomhus och ute i naturen på Gärdet. Under resans gång dokumenterar vi våra erfarenheter och delar med varandra, huvudsyftet är att utforska, experimentera och testa sig fram, så du behöver inte ha en färdig idé eller lösning för att vara med, bara en stor portion nyfikenhet! Inga andra förkunskaper krävs.  Testa på laserskärning, 3D-printning, slöjd, robotprogrammering, LED ljus och andra analoga eller digitala verktyg och naturliga material. Praktisk information och anmälan Ålder: 12–16 år Datum: 17–19 juni (v 25) Tid: kl 9.30–16.00 Pris: 1500 kr, lunch och frukt ingår Plats: Tekniska museet, Museivägen 7 Anmälan: anmäl här I samband med kursen finns det möjlighet att utforska museets utställningar tillsammans, till exempel Play Beyond Play, som bjuder på 1 000 kvadratmeter spelupplevelser. Kursen anordnas av Tekniska museet tillsammans med Finn upp och Svenska Uppfinnareföreningen. Det här är Finn upp Finn upp är en skolverksamhet för högstadieskolor där eleverna upptäcker sin kreativitet och inre drivkraft. Med hjälp av Uppfinnarresan, en skolversion av innovationsprocessen, utvecklar de egna uppfinningar för att lösa vardagsnära problem. I Finn upp blir eleverna motiverade att studera när de utmanar sina förmågor. Teori och praktik kombineras till meningsfull kunskap och förståelse. På hemsidan www.finnupp.se kan du läsa mer och ladda ner läromedel kostnadsfritt.
2019-05-18
Lör

Play – världens snällaste spelfestival

Spel, glitter, danceoke, veganpizza, öl och sjuka mängder gamepepp. Välkommen till spelfestivalen för alla som älskar spel – men även för dig som bara vill ha kul. Under en natt förvandlas Tekniska museet till en sjysst festival med fullt fokus på spel, lek, allvar, glädje och fest. Missa inte förköpsrabatten – köp biljett innan 1 april och spara 30%. Boka på Ticketmaster Program Party med Syntax Error Syntax Error är Sveriges största nattklubb av och för nördar. På Play-festivalen bjuder de på en salig blandning av spel- och film-soundtracks, chiptunes (musik skapat med ljudchip från retro-spelkonsoler, som Commodore64 eller Game Boy), memes, guilty pleasures, och massor av annat som väcker nostalgi. Artisterna Tekmann och Algar uppträder, medan Syntax Errors VJ:s går loss på scenens enorma projektionsduk med mixade webbproduktioner. Läs mer om Syntax Error Tekmann Tekmann är en artist och ett elektroniskt musikprojekt där all musik skapas på ombyggda gamla Nintendo GameBoy-enheter. Musikgenren kallas ”Chipmusik” eller ”8-bitars musik” där det karaktäristiska soundet från ljudchipen i de gamla spelkonsolerna från 1980/-90-talet är bärande. Algar Algar är en svensk musikproducent som kommer bjuda på chiptunes och tevespelsinspirerad musik av högsta kvalitet. Hans senaste album, Adventure 2.0 innehåller ett brett spektrum av musikstilar med en tydlig kärna av melodiska chiptunes. Spel Nintendo och Bandai Namco kommer ta med en hel del magiska spel, några klassiska favoriter och andra mer eller mindre purfärska. Ljussvärdsfäktning Ludosport är världens första akademi som lär ut och utövar Sporting Light Saber Combat – ljussvärdsfäktning – som idrottsaktivitet. Under kvällen testar vi fäktningspass tillsammans med Ludosport. Talks Vei – göra serier av passion och nordiska gudar Sara Bergmark Elfgren och Karl Johnsson har skapat serien Vei - en ”ran”, en gladiator utsedd att kämpa för sitt folk. En storslagen matiné i serieformat, där nordisk mytologi möter Game of Thrones. I april kom äntligen den andra delen. Vi pratar om tankarna bakom Vei och glädjen med att få skapa av med inspiration av storslagenhet, gudar och myter. Med Sara Bergmark Elfgren, författare och Karl Johnsson, illustatör. Ghost Giant – att skriva till ett lekfullt VR-spel Ghost Giant är ett VR-spel där du spelar beskyddaren av den ensamma pojken Louis. Sara Bergmark Elfgren har skrivit en känslosam historia där med hjälpa av pussel, kärlek och stora osynliga händer hjälper Louis framåt. Hon berättar om hur det är att jobba med VR och vad som är spännande med att skriva för ett deltagande medium. Med Sara Bergmark Elfgren, författare. Might and Delight – hur skapa konstnärliga upplevelser inom dataspel Might and Delight är spelstudion som gjort spel som Shelter – om en grävlings mamma som ska ta sig med sina ungar till ett nytt gryt. Nu jobbar de med på ett nytt projekt. Vi pratar med Jakob Tuchten, Art director, om nästa projekt och vikten av att skapa konstnärliga och emotionella upplevelser inom spelmediet. Med Jakob Tuchten, Art director Might and Delight. Skapa en bättre värld tillsammans med Make Equal och Sverok Make Equal och Spelhobbyförbundet Sverok berättar om hur de arbetar för en bättre värld - mot hot och hat och för en värld där alla kan ha roligt och spela tillsammans. Konkreta tips på vad du kan agera i olika situationer för att bidra till en bättre värld utlovas. Med Yousef Lebbad, Make Equal och Caroline Wallén, Sverok Warpzone studios – designa egna spel och driva eget företag Warpzone Studios startades för drygt 2 år sedan och jobbar nu med sitt första spel. Vad driver företaget och vad skapar man när man får göra precis det spelet man vill? Med Linda Kiby Zetterman, VD och grundare. Att skapa lajv av historiska händelser Att göra lajv av häxprocesserna, suffragetrörelsen eller jul 1912 – hur kan man lyfta historiska händelser i ett interaktivt medium? Vad kan vi lära oss om både vår egen historiesyn och oss själva genom att uppleva historien inifrån? Skaparna bakom lajv så som Den utan Synd, Winson Green Prison, Suffragette och 1912 berättar. Med Alma Elofsson, Rosalind Göthberg och Siri Sandquist, designers Skräckens mästare – rollspel av skräck Gunilla Jonsson och Michael Petersen är skräckens mästare. De har skrivit både rollspelet KULT, som utspelar sig i en mörk nutida värld, och rollspelet Mutant i Sverige efter katastrofen. Nu arbetar de på en bokserie satt i KULTs mörka värld. De berättar om sin nästa bok och vad som är fascinerande med att skriva om det som är mörkt och fasansfullt. Med Gunilla Jonsson och Michael Petersen Friendly event-design Events can be wonderful and feel right or be horrible and you just feel outside. What is the trick? How do you create a great event where everyone feels welcome and at home? We talk with Miriam Lundqvist who is one of the founders of Prolog and Søren Ebbehøj who was one of the organisers of the Nordic convention Knudepunkt 2019. The give their best tips and tricks on how to create a friendly, creative and inclusive event. With Søren Ebbehøj, Knudepunkt 2019 and Miriam Lundqvist, Prolog Creating meaningful games with emotional impact Raw Fury, a Swedish indie game publisher driven by the conviction that games matter through the marriage of art and craft. They strive to support the creation of magic, experiences and emotions within digital games. This has resulted in a broad variation of games with an emotional impact, from Kathy Rain’s story driven adventure to Kingdom’s atmospheric pixelated micro strategy. So, how do you achieve that and what games have that emotional impact? We talk to Raw Fury co-founder Gordon Van Dyke about creating magic with an emotional impact and what is next to come. With Gordon Van Dyke, game producer and co-founder of Raw Fury (eng). Fog of love – a board game about love Can you make a game about love between two people? How do you do that? Playing Fog of Love is a game for two players who create and play two fictional characters who meet, fall in love and face the challenge of making an unusual relationship work. We talk with the creator Jacob Jaskov about how he took on the subject of love and made it into a game. With Jacob Jaskov, designer. Interaktiva historier i VR och fysisk form Josephine Rydberg forskar på Stockholms konstnärliga högskola med att göra samma interaktiva historia i flera olika medier. Vad händer med en historia i virtual reality, och vad händer med den i fysisk form? Josephine berättar om sina erfarenheter.Med Josephine Rydberg, forskare Stockholms Konstnärliga högskola och Region Gävleborg Danceoke med Petter Danceoke – som karaoke fast man dansar och gör rörelserna till en musikvideo. Roligt och busigt i grupp. Du kommer inte kunna stå stilla. Med Petter Karlsson. Brädspel med Alphaspel Kom och spela brädspel! Brädspelsbutiken Alphaspel tar med sig sitt lager och låter oss testa att spela båda nya spännande spel och klassiker. Kom förbi med dina kompisar, prata med de snälla människorna bakom Alphaspel och låna ett spel och spela! Giltterparty Gå förbi vår glitter station och glittra och bli glittrad över hela ansiktet. För alla, med Gustav Nilsson. Spelutställning Play Beyond Play som är nominerad till Årets utställning, hålls öppen hela kvällen.
2019-06-12 - 2019-06-14

Sommarkurser i Studion – gör TV- och radioprogram

Är du 11–14 år och vill göra något riktigt roligt i sommar? Under några inspirerande dagar skapar vi tillsammans TV- och radioprogram och nosar på de verktyg som används inom dagens medieproduktion i vår autentiska studiomiljö. Dessutom provar vi på grafisk produktion och att göra film med greenscreen-teknik. Tillsammans med två pedagoger får barnen göra nyhetsprogram och prova på rollen som reporter, nyhetschef eller fotograf i en autentisk miljö. Är allt som cirkulerar i media sant? Vad är "Fake news"? Under kursen får barnen prova sanningar från olika perspektiv. Sommarkursen under fyra till fem dagar passar för såväl nyfikna nybörjare samt för barn som har gått tidigare kurser i Studion. Under fördjupningskursen får deltagare från tidigare sommarkurser möjlighet att arbeta med en längre produktion. Praktisk information Max 18 deltagare per kurstillfälle. Allt material till kursen ingår. Tider: klockan 10–15. Pris: 2 000 kronor för femdagarskurs, 1 600 kr för fyradagarskurs, 1 200 kr för fördjupningskursen under tre dagar. Ta med egen lunch och mellanmål, som vi äter tillsammans (utomhus om vädret tillåter). Kurstillfällen och anmälan Det här är en mycket populär sommarkurs som snabbt brukar bli fulltecknad, så passa på att boka redan idag. Anmäl dig genom att följa länken, där väljer du också datum. Du betalar med kort i samband med anmälan. Anmäl dig till sommarkurs i Studion Datum sommarkurs i Studion 17-20 juni (fyra dagar) 24–28 juni (fem dagar) 5–9 augusti (fem dagar) 12–16 augusti (fem dagar) Datum fördjupningskurs i Studion 12–14 juni (3 dagar)
2019-06-17 - 2019-06-19

Summer maker camp

Är du 12-16 år och gillar du att bygga, mecka, pyssla och hitta på nya lösningar? Häng med och greja med oss på Tekniska museets Summer maker camp. Här kommer du experimentera och förverkliga idéer tillsammans med 15 andra kursdeltagare i vårt kreativa Maker Space. Till ditt förfogande står mängder med material, verktyg och maskiner – och inte minst våra erfarna kursledare! Du kommer träffa makerpedagoger från Tekniska, uppfinnare och ingenjörer från Svenska Uppfinnareföreningen och fantastiska inspiratörer från Tekniska Museets Vänner.   Temat för dagarna är att skapa uppfinningar som förbättrar världen, i stor eller liten skala. Vi kommer spendera tid både inomhus och ute i naturen på Gärdet. Under resans gång dokumenterar vi våra erfarenheter och delar med varandra, huvudsyftet är att utforska, experimentera och testa sig fram, så du behöver inte ha en färdig idé eller lösning för att vara med, bara en stor portion nyfikenhet! Inga andra förkunskaper krävs.  Testa på laserskärning, 3D-printning, slöjd, robotprogrammering, LED ljus och andra analoga eller digitala verktyg och naturliga material. Praktisk information och anmälan Ålder: 12–16 år Datum: 17–19 juni (v 25) Tid: kl 9.30–16.00 Pris: 1500 kr, lunch och frukt ingår Plats: Tekniska museet, Museivägen 7 Anmälan: anmäl här I samband med kursen finns det möjlighet att utforska museets utställningar tillsammans, till exempel Play Beyond Play, som bjuder på 1 000 kvadratmeter spelupplevelser. Kursen anordnas av Tekniska museet tillsammans med Finn upp och Svenska Uppfinnareföreningen. Det här är Finn upp Finn upp är en skolverksamhet för högstadieskolor där eleverna upptäcker sin kreativitet och inre drivkraft. Med hjälp av Uppfinnarresan, en skolversion av innovationsprocessen, utvecklar de egna uppfinningar för att lösa vardagsnära problem. I Finn upp blir eleverna motiverade att studera när de utmanar sina förmågor. Teori och praktik kombineras till meningsfull kunskap och förståelse. På hemsidan www.finnupp.se kan du läsa mer och ladda ner läromedel kostnadsfritt.