No description found for the image zero-city-barn-1600x600

I backspegeln: Mobilitet för alla

Tekniska museet, Museivägen 7, Norra Djurgården. Buss 69 till Museiparken

Följ med på en resa till bilsamhällets backspegel och utforska en världsunik fordonssamling med några av de bäst bevarade exemplaren som finns av ikoniska fordon. 20 april är det framtidens mobilitet och tillgänglighet som står i fokus.

Vad menas med mobilitet för alla? Hur får alla tillgång till innovativa hjälpmedel? Vi utforskar dessa frågor i ett engagerande samtal tillsammans med DHR (Delaktighet, Handlingskraft, Rörelsefrihet) och Toyota.

Om DHR

En förening som länge har kämpat för allas lika rätt och vet att delaktighet är inget vi får i gåva utan något vi ständigt måste arbeta för. DHR har i många år drivit i frågan om att fler ska få tillgång till tekniskt avancerade hjälpmedel.

Om Toyota

En av världens ledande biltillverkare som dessutom har tagit fram ett system av innovativa hjälpmedel som rullstolen Genny, I-bot och självgående skor som ska göra det möjligt för alla, oavsett funktionsförutsättningar att ta sig fram i staden.

I samtalspanelen

Karolina Celinska

svart vit bild på kvinna som ler mot kameran
Foto: Anna Drvnik

Karolina har jobbat på DHR (Delaktighet, Handlingskraft, Rörelsefrihet) sedan 2001 och är rättighetspolitisk samordnare, med ansvar för frågor såsom tillgänglighet, ersättningar, hjälpmedel, bostad, arbetsmarknad med mera.  I samband med att DHR firar 100 år menar Karolina att det går att se på både framgångar och motgångar som har uppstått senaste 100 åren. Väldigt mycket har hänt senaste 100 åren samtidigt som mycket kvarstår att förbättra och utveckla när det kommer till tillgänglighet i samhället.

Lars-Göran Wadén

Lars-Göran Wadén är född med osteoporos, benskörhet, och brinner för tillgänglighet. Sedan många år tillbaka hjälper han allt från kommuner, landsting och regioner till myndigheter, företag och föreningar att skapa tillväxt genom att göra verksamheter mer tillgängliga. Lars-Göran, som själv är rullstolsburen, har en otrolig förmåga förvandla hans föreläsningar till nästan stand-up shower genom ett humoristisk och provokativ approach.

Christian Hallin

Christian hallin, man med brunt hår, ler mot kameran
Foto: Anna Hållams

Som informationschef hanterar Christian diverse varumärkesrelaterade frågor kring Toyota, Lexus och KINTO på den svenska marknaden. Christian är också involverad i att implementera olika framtidsvisioner kring mobilitet och Toyotas roll i samhället. Christian har arbetat på Toyota Sverige sen 2007 i olika roller och har en bred erfarenhet av bolaget. Christian kommer att berätta om Toyotas historia, dess verksamheter och varför bolaget nu genomgår sin största transformation någonsin.

Johan Lundblad

Man i bil som kör
Foto: Hans Berggren

Johan har arbetat inom Toyotakoncernen sedan 2018, dessförinnan har han haft olika roller inom japanska handels- och investmentbolaget Sumitomo Corporation. Idag är Johan ansvarig för Toyotas mobilitetsvarumärke KINTO på de nordiska marknaderna. KINTO tillhandahåller olika mobilitetstjänster så som bildelning, abonnemang och leasingtjänster där nyckelordet är att bruka och dela istället för att äga. Johan kommer att berätta om visionerna för KINTO och vad och som åsyftas i begreppet ”Mobility for All”.

När: 20 april
Tid: 18.00 – 19.30
Var: Salong Energi – Ågesta Kärnkraftverk, plan 3
Mat/Fika: Vi bjuder på fika och kaffe/te.

Senast uppdaterad 19 april 2023.