Med roliga uppgifter får barnen skapa ett eget spel i programmet Scratch. Under en dag lär vi oss att koda både självständiga och spelarstyrda karaktärer. Du får även skapa ljud- och grafiska effekter till ditt spel, dessutom lär du dig grundläggande logik.
Ingen förkunskaper krävs, men om du har programmerat hos oss tidigare så är det bara en fördel. Du deltar utan föräldrar eller andra familjemedlemmar och två pedagoger leder kursen.
På rasterna passar vi på att aktivera oss och utforska spännande utställningar på museet, som till exempel nya dataspelsutställning Play Beyond Play och MegaMind – vårt stora nöje för nyfikna.
Hinderbanan i MegaMind. Foto: Albert France-Lanord Architects
Kommande kurstillfällen (en kurs är fem timmar under en dag, du väljer datum vid anmälan):
31 oktober
Max 20 deltagare per kurstillfälle. Följ länken för att anmäla:
Anmäl till helgkurs i programmering
Kurstid: klockan 10–15
Datum: 31 oktober
Ålder: 8–12 år
Pris: 400 kr
Deltagarna tar med egen lunch och mellanmål, vi äter tillsammans.
Vi använder museets laptops, ta med hörlurar och egen datormus.
På vardagarna finns även olika skolprogram där elever kan testa programmering och lära sig mer om källkritik. Tipsa din klass!
Programmering för skolan, åk 1–Gy
Cubetto – taktil robotprogrammering, åk F–2
WeDo – bygg och programmera en robot, åk F–3
Robotteknik för skolan, åk 4–Gy
Micro:bit – programmera en mikrodator, åk 5–Gy
Medieprogram i Studion, åk 6–Gy
Senast uppdaterad 7 december 2021.