En man och kvinna som tittar på varandra och ler. Mannen sitter ner med en öl och kvinnan står upp. De skålar.

Cykelbar – författarsamtal, jazz och Zero City

Entrébiljetter köps online.

Den 23 mars kickar vi i gång årets andra temabar. På kvällen är det de vuxna som får bestämma och då blir det jazzmusik, författarsamtal med Henrik Höjer och upplev vår nya utställning Zero City. Givetvis kombineras detta med goda drinkar och god mat – allt som behövs för en lyckad kvällsupplevelse.

Frihet på två hjul med Henrik Höjer

Författaren Henrik Höjer besöker Tekniska för att prata om sin nya bok – Frihet på två hjul. En bok som tar dig på en färd genom två sekel med världens smartaste och enklaste uppfinning. Bokens sammanfattning lyder som följande:

”När cykeln slog igenom vid slutet av 1800-talet visste entusiasmen knappt några gränser. Det förekom cykelbröllop, cykeldop, ja till och med cykelbegravningar. Vissa skapade cykelporr medan andra drömde om att ersätta kavalleriets hästar med cyklister som stred med lansar och sablar.”

Tid: 19.00 och signering 19.45
Var: Eventrumet

Jazz

Kvällens musik kommer att grunda sig i gamla klassiska jazzlåtar som vävs samman i fria improvisationer och teman. Det kommer att bli en resa genom olika temperament, tempon och humör. Vackert, stilla, fartfyllt och melodiskt om vartannat. Spelningen är premiär för just denna grupp av musiker men de har alla spelat tillsammans tidigare i andra konstellationer.

Fredrik Ljungkvist – saxofon
Rasmus Borg – piano
Joe Williamson – bas
Magnus Vikberg – trummor

Tid: 19.45 – 20.45
Var: Torget, Zero City

Zero City – en stad i rörelse med cyklar

I den klimatneutrala staden kommer mer utrymme att ges till cyklister. Här hittar du allt ifrån gamla godingar som Höghjulingen från 1870-talet, Nordstjernan från 1890-talet (säkrare än höghjulingen), Telegramcykeln från 1940-talet, till mer moderna lådcyklar och sparkcyklar. För att sedan landa i det som det kanske snackas mest om just nu ”Ösa” – en elmotorcykel som är ljus, ren och tyst. Allt för att stödja resan mot en framtid med noll utsläpp.

Välkommen till Zero City!

Läs mer om utställningen

Senast uppdaterad 22 mars 2022.