Motorcykeln

Under många decennier på 1900-talet var motorcykeln eller mopeden det första egna motorfordonet, ofta den enda. Att åka på två hjul är fortfarande enormt lockande för många.

pappa-med-4-barn-på-motorcykel

Redan på 1860-talet försökte man förse cykeln med en ”motor”. Då var motorn i fråga en ångmaskin. 1885 provade tysken Gottlieb Daimler med att placera en bensinmotor i något som mest liknade en träcykel med stödhjul. I samband med att den tyska tillverkaren Hildebrand & Wolfmüller började producera den första serietillverkade motorcykeln 1894, myntades begreppet ”motorrad”, motorcykel. Under 1920- och 1930-talen var motorcykeln ofta en ”fattigmans bil”.

Tekniska museet har i första hand motorcyklar som är tillverkade i Sverige samt representativa utländska som brukats i Sverige. Nära 30 motorcyklar, skotrar och mopeder, även eldrivna, finns i samlingarna. När museet började samla in föremål 1924 fanns flera av de allra första som importerats kvar. De äldsta är från 1890-talet. I museets samlingar finns också lösa motorer samt tillbehör som lyktor, signalhorn och personlig utrustning.

Sök motorcyklar i museets samlingar på DigitaltMuseum

Senast uppdaterad 15 december 2016.