Bil

Fotograf: Gerdén, Anna
Fotograf: Häll, Peter
Fotograf: Cronestrand, Nisse
Fotograf: Okänd
Fotograf: Okänd
Fotograf: Okänd
Fotograf: Häll, Peter
Fotograf: Häll, Peter
Åkvagn för 4 personer. Den första förbränningsmotordrivna bilen som byggts i Sverige. I detta sista utförande från 1901 ligger en fotogenmotor under vagnsgolvet, vilken startas med vev. Reglage på en styrkolonn under styret, spak för i- och urkoppling av motorn samt handbromsspak på höger sida. Vagnskorg av trä och hjul byggda av C A Carlsson & Söner i Stockholm. Korgen byggd speciellt för bilen och bakhjulen är kraftigt utförda för att tåla att användas som drivhjul. Tvåcylindrig vattenkyld fotogenmotor. Cirka 5 hästkrafter. Växlar saknas, motorn är omkastningsbar för gång fram eller back. Glödrörständning, värmdes med blåslampa. Totalvikt cirka 600 kg, motorn 200 kg. Tillbehör: Två medar för körning i snö som kan monteras istället för framhjulen.
Vagn AB i Södertelge, VABIS, hade på 1890-talet fått minskad orderingång på järnvägsmateriel och behövde nya produkter. Ingenjör Gustaf Erikson utsågs, efter ett antal studieresor utomlands, att börja bygga bilen vid Surahammars bruk AB och vid dotterbolaget VABIS i Södertälje. Avsikten var att få igång en serietillverkning av 12 eller 24 bilar per år och bilen skulle då kosta 3 000 kronor. Gustaf Erikson avled den 4 maj 1922, 63 år gammal, disponent vid Surahammars Bruk var då majoren Peter Peterson. De första stapplande försöken att få bilen körduglig utfördes i Surahammar. År 1899 beslöt man sig för att sända bilen, söndertagen och packad i lådor per järnväg till dåvarande Vagnfabriks AB i Södertälje, då denna verkstad ansågs vara bättre rustad med arbetsmaskiner. Bilen provkördes första gången 1898 och fyra olika motorer provades i bilen, med olika placeringar, men ingen av motorerna fungerade bra, likaså koppling och kraftöverföring. Den utländska biltillverkningen hade kommit mycket längre och VABIS lade därför ned projektet. I Södertälje fortsattes experimenten t.o.m. år 1900, då bilen ställes undan, och har sedan dess inte varit i gång. Några längre turer gjordes aldrig, då den i allmänhet endast kördes c.a. 1/2 mil åt gången, därvid motorstopp alltemellanåt inträffade på grund av dålig förgasning av bensinen och otillräcklig kylning.

Identifikationsnummer

TEKS0041213

Publicerad

2017-04-06

Alternativt nummer

  • TM3882 - Institutionsintern katalog/lista

Klassifikation

  • TM Samling - Bilar - Bilar (TM S 13.1)

Rubrik

  • Gustav Eriksons åkvagn 1901