Autogiro

Fotograf: Cronestrand, Nisse
Fotograf: Gerdén, Anna
Fotograf: Okänd
Tvåsitsigt rotorvingeplan av stålprofiler klätt med duk. Tre rotorblad av plywoodklädda stålrör, rotorn kardanskt upphängd. Engelsk Armstrong- Siddeley Genet Major 1A bensinmotor med tvåbladig stålpropeller. Motorns förlängda vevaxel kopplas via en reduktionsväxel till rotorn tills ett varvtal på 180 varv/minut uppnås vid start. Vid färd drivs rotorn av propellervinden från motorn och fartvinden. Autogiron styrs genom vridning av styrspaken till rotorn och den har skidor för landning på snö och is. Tillverkningsnummer 740. Registerbeteckning SE-AEA Sjucylindrig luftkyld stjärnmotor Effekt 140 hk vid 2 200 varv/minut Max fart 195 km/tim Rotorns bredd 11280
Autogiron uppfanns och registrerades som varumärke av spanjoren Juan de la Ciervas 1923. Cierva startade en industri för att tillverka autogiror under 1930-talet. C 30 var den vanligaste modellen. Denna autogiro byggdes på licens i England, i cirka 180 exemplar. SE-AEA var den första C.30 som köptes till Sverige, priset var 1934, 20 000 kr. Den ägdes från 9/10 1934 av AB Autogiro Agenturen, Örebro, från 6/7 1935 av Rolf von Bahr, Malmö, senare Stockholm samt från 17/11 1945 av AB Helikopterflyg, Rolf von Bahr, Stockholm. Användes civilt registrerad under andra världskriget till militära uppdrag som bevakning och min- och isspaning men användes även vid flygfotografering och för rundtursflygning.

Identifikationsnummer

TEKS0025712

Publicerad

2016-03-16

Alternativt nummer

  • 30A - Tillverkningsnummer
  • TM23638 - Institutionsintern katalog/lista

Klassifikation

  • TM Samling - Flyg (TM S 17)

Rubrik

  • C, SE-AEA (använd)
  • Cierva C 30 (producentens titel)