Fantasimiljö från Tekniska museet

Det händer 2017

Du som gillar att upptäcka och experimentera kommer att älska 2017 på Tekniska museet. Flera nya utställningar, en ny matematikträdgård och en helt ny restaurang- och eventupplevelse öppnar. Dessutom laddar vi med nya spännande helgprogram.

Utställningar som öppnar under året

Helt nya upplevelsemiljöer

En matematikträdgård

Skiss med lekpark, växter och matematiska inslag

I september öppnar en matematikträdgård på museets entrésida för medryckande lek i alla åldrar. Temat för trädgården är den matematik som finns i naturen i form av mönster, symmetri, gyllene proportioner, talserier och fraktaler och rymmer rutschkanor, labyrinter, musikinstrument, konst och växter. Här är alla barn välkomna både med sin skolklass och på sin fritid.

Ny restaurangupplevelse och eventmiljö

Färgglad restaurangmiljö med växter, barn och vuxna

Idéskiss av nya restaurangen: Lomar Arkitekter och Adore Adore.

I september öppnar vi ett helt nytt restaurangkoncept med nytt utbud och rogivande miljö i samarbete med krögaren Pontus Frithiof och Modis restauranger. Här kommer du också att kunna ha event, som till exempel produktlanseringar, kick-offer och seminarier.

Fler spännande helgprogram

Förra årets succé Megahelger fortsätter och i år bjuder vi på tre fullspäckade helgprogram då hela huset andas ett visst tema.

Spelhelg 18–19 mars

Kampanjbild med foto av Tekmann

Artisten Tekmann uppträder och visar hur du kan göra musik med gamla spelkonsoler under denna helg fylld med speläventyr, möten med spelutvecklare, spelkonserter och workshops. Läs mer om spelhelgen

Modehelg 22–23 april

Wearables, spännande material, designers, workshops, bilder, aktivism och kläder. Samtal med innovatören och makern Tovah Parnes och workshop med makertjej Luleå.

Rymdhelg 23–24 september

Förra året genomförde vi det största eventet i Sverige under Astronomins dag och natt i samband med vår rymdhelg – det tänkte vi göra i år igen.

Programmera en legorobot

Legorobot som står på en bana.

I Robotlabbet får barnen prova att programmera en legorobot så att den utför tuffa uppdrag. Efter en kort instruktion om hur robotarna fungerar, är det bara att köra på. Varje helg under våren, se nästa tillfälle.

Digital creation – skapa i 3D

Propellerplan i grafik

Lär dig skapa 3D-grafik och speldesign i verktyget Maya. Gå en grundkurs eller avancerad kurs under fem lördagar – för dig som är 13–18 år. Anmäl dig här

Sommarkurser för barn och ungdomar

Studion

Två flickor och en filmkamera

Barn och ungdomar i åldern 10-15 år får lära sig att skapa TV- och radioinslag i en riktig mediastudio. Vi får också prova på att göra animeringar och grafisk produktion. Vi öppnar snart för anmälningar. Läs mer och anmäl

Programmering

Barn vid datorer visar upp sina spel på stor skärm

Med roliga uppgifter får barnen skapa ett eget spel i programmet Scratch. Under fyra dagar lär vi oss att koda både självständiga och spelarstyrda karaktärer. Du får även skapa ljud- och grafiska effekter till ditt spel och så lär du dig grundläggande logik av bara farten. För barn 8 – 10 år. Läs mer och anmäl

Tekniska museets tre årskortsvarianter.

Årets smartaste köp

Ett årskort öppnar dörrarna till ett hus fullt av smarta upplevelser – och lönar sig redan från andra besöket. Det gäller i ett år från det datum du registrerar det.

Se alla fördelar med årskort

Senast uppdaterad 24 mars 2017.