Verktyg

Tipsa en kompis
Share |

Bilar

Volvo PV 1947. Foto: Nisse Cronestrand

Volvo PV 1947. Foto: Nisse Cronestrand

När Tekniska museet började insamlingsarbetet 1924 fanns det ett stort antal mycket gamla bilar bevarade. Tack vare en aktiv insamling kan museet idag visa upp många av de allra tidigaste bilarna i Sverige.

Världens första bil anses fransmannen Joseph Cugnots ångdrivna traktor vara. Den provkördes i Paris 1770. Sveriges första bil var bröderna Cederholms ångbil som provkördes i Ystad 1892. Sveriges första motordrivna bil är Gustaf Eriksons Åkvagn från 1897. 

Vid 1900-talets början var det få förunnat att äga en bil och den kallades också en "rikemans sportredskap". Vid sekelskiftet kunde en köpare, även i Sverige, välja mellan en bil med bensinmotor; ångmaskin eller en elbil med batterier. Elbilarna hade sin storhetstid på 1910-talet men batterierna räckte inte längre än upp till 5-6 mil varför de lämpade sig bäst för stadstrafik.  Under 1920-talet började dock bilen få en allt större betydelse för transporter och så småningom blev den en allvarlig konkurrent till järnvägarna, busstrafiken, spårvägarna och lokaltrafiken till sjöss.

Under 1930-talets början var bilen i princip färdigkonstruerad med en kraftig bärande ram, motorn fram och bromsar på alla hjulen. Andra världskriget bromsade upp personbilsutvecklingen. Många länder satsade på de militära fordonens utveckling. Först i mitten av 1940-talet kom helt nya modeller som präglades av sina självbärande karosser med svepande och ofta strömlinjeformade linjer. I Sverige ökade antalet fordon snabbt under 1950-talet. Allt fler kunde bli bilägare tack vare den stora mängd relativt billiga småbilar som tillverkades i ett stort antal europeiska länder. Även Sverige hade konkurrenskraftiga småbilstillverkare som Volvo och Saab. 1960-talet präglades av en mångfald bilmärken och ett stort antal importerades till vårt land. Tillverkarna satsade på och konkurrerade nu med säkerhet och komfort.

Det ökade antalet bilar har tyvärr medfört en allvarlig miljöförstöring. Framtidens transportmedel måste utnyttja mer miljövänliga drivmedel och utnyttja dem mer effektivt. Ett spännande exempel på detta är utvecklingen av den svenska hybridbilen Solon

Tekniska museet har i första hand ambitionen att visa svensk biltillverkning genom åren och exempel på andra länders epokgörande fordon som till exempel T-Forden och Volkswagen.

I museets samling ingår även ett stort antal biltillbehör och bildelar.

Senast uppdaterad: 2015-12-16

Hitta hit

Museivägen 7, Gärdet i Stockholm.
Buss 69 till Museiparken.

Vackra promenad- och cykelvägar utmed Djurgårdsbrunnskanalen.

Öppettider & priser

Alla dagar kl 10–17. Ons till kl 20
Bibliotek & arkiv: boka tid

Barn 0–6 år gratis | 7–19 år: 100 kr
Vuxen: 150 kr

Webbköps- och andra rabatter

Kontakt

Tekniska museet
Box 27842 | 115 93 Stockholm
Tel: 08-450 56 00
Tel helger (entrén): 08-450 56 70

info[at]tekniskamuseet.se

Kontakta medarbetare