Verktyg

Tipsa en kompis
Share |

Blériot XI i Sverige

Tekniska museets renoverade Blériot XI

Efter renovering hos Mikael Carlson är Tekniska museets Bleriot XI i nyskick. Flygplanet byggdes på Thulinfabriken för 92 år sedan. Foto: Sven Stridsberg.

Louis Blériots kanalmaskin, Bleriot XI, såg dagens ljus 1909. På Enoch Thulins Aeroplanfabrik i Lansdskrona tillverkades samma modell fortfarande 1918. Ett häpnadsväckande långt liv!

Upphovsmannen

1909 lyckades fransmannen Louis Blériot att flyga över Engelska Kanalen och därmed vinna £1000 i prispengar av den Brittiska tidningen Daily Mail.

Blériot lyckades med bedriften i ett egenkonstruerade flygplan. Han hade ett brinnande flygintresse, inspirerat av Bröderna Wrights framgångar. Modellbeteckningen XI kommer av att hans segrande kanalmaskinen var helt enkelt den 11:e konstruktionstypen han hade byggd.

XI:an blev en fullständig lyckträff och lade grunden till ett litet flygimperium med tillverkning, uppvisning och undervisning. Bleriot XI-modellen blev båda eftertraktat och kopierat av alla världens aviatörer i början av 1910-talet.

Blériot efter sin lyckade Kanalflygningen.

Louis Blériot omringad av pressen och åskådare efter sin lyckade kanalflygningen 25 juli 1909. Foto: Tekniska museets arkiv.

Elever och efterföljare

Louis Blériots framgång gjorde honom till en ledande figur inom flygvärden, och modell XI monoplanet en förebild för kommande flygplanskonstruktörer.

En som imponerades av Blériots flyguppvisningar på hösten 1909 var friherren Carl Cederström. Så pass att han beställde en egen Blériot XI för 12 000 kr. Samtidigt anmälde han sig till Louis Blériots flygskola i Pau i Frankrike där han klarade slutprovet de 2 maj 1910.

Carl Cederström under flygutbildning

Carl Cederström på flygutbildning hos Blériot i Pau. Foto: Tekniska museets arkiv.

Cederström gjorde sitt intåg i Sveriges luftrum i augusti 1910, i samband med Öresundflygningen. En tävling hade ordnats med 5 000 kr i prispengar till den som först lyckades flyga mellan Köpenhamn och Malmö. Cederström såg sig besegrade på grund av ett motorfel som gjorde att han måste nödlanda. Efter reparationer kunde han klara flygningen med bravur, och hans hjältestatus i Sverige var ett faktum!

Cederströms flygplan var inte den första Blériot XI-modell som hade rullat på Svensk mark. Hjalmar Nyrop och Oscar Ask i Landskrona var lika imponerad av Louis Blériots skapelse som Cederström. Ask och Nyrop ville dock bygga eget, och hade hållit på sedan i april 1910 att försöka få den att flyga. Med en starkare motor och en utbildad pilot vid spakarna kom "Gräshoppan" äntligen upp i luften.

Båda Blériot XI-flyplanen kom att delta i Stockholms första flygvecka i slutet av september 1910.

Konung Gustav V och Oscar Ask

Konung Gustav V låter Oscar Ask demonstrerar sin flygmaskin, under flygveckan i Stockholm 1910. Foto: Wilhelm Lamm

Cederströms segertåg

Det rådde Cederströmfeber i Skandinavien, och Flygbaronen inledde ett stort program av flyguppvisningar. Ett misslyckat startförsök i Norge i slutet av oktober ledde till att Cederström övergav sin första Bleriot, och inför 1911-års säsong beställde han en ersättningsmaskin från Frankrike. Åter en Bleriot XI, men nu utrustad med en högpresterande roterande stjärnmotor. Det nya planet döptes till Nordstjernan och i det planet skulle Cederström fullborda sin turné i Skandinavien och delta i ytterliggare två flygveckor i Stockholm.

Carl Cederström framför Norstjernan

Carl Cederström framför Nordstjernan 1912. Foto: Axel Malmström

Nordstjernans öde

Efter 1912-års säsong gick Carl Cederström och Nordstjernan skilda vägar. Flybaronen hade inte alls tappat förtroende för Bleriot XI-modellen, men hans trotjänare var utsliten.

Nordstjernan hamnade så småningom hos den nyss disputerade flygingenjören Enoch Thulin. Thulin rustade sitt förvärv för att få planet flygfärdig till Midsommar 1913, då han lovat flyuppvisning över Landskrona som en del av stadens 500-års jubileumsfirande.

I augusti deltog Thulin i flygtävlingen Malmö - Stockholm, och i september lyckades han med årets stora flygbragd, Östersjöflygningen Landskrona - Stralsund - Trelleborg.

Enoch Thulin bildade 1913 bolaget AVIS (Aeroplanvarvet i Skåne) tillsammans med Oscar Ask, och val av flyplanstyp för tillverkningen föll naturligtvis på Bleriot XI. Nordstjernan stod som förebild för AVIS första prototyp som blev klart i augusti 1914. Samma månad köpte Thulin ut Oscar Ask från det gemensamma bolaget och bildade sin egen AETA (AB Enoch Thulins Aeroplanfabrik).

Enoch Thulin & Oscar Ask framför Blériot XI-prototypen

Enoch Thulin & Oscar Ask (i ljusa kostymer) framför sin Blériot XI-prototyp byggd på AVIS 1913-1914 med Nordstjernan som förebild. Foto: Tekniska museets arkiv.

Skolflygplan

För att kunna sälja flygplan var det oftast ett villkor att tillverkaren ordnade utbildning av de blivande piloterna. Enoch Thulins Flygskola etablerades på Ljungbyhed i Skåne och Bleriot XI var Thulins val som skolflygplan. Med den egna beteckningen Thulin A, tillverkades 23 st. Blériot XI på Thulinfabriken mellan 1914 och 1918.

Bleriot XI blev väldigt långlivad i Sverige på grund av sin nisch som skolflygplan. Under en period av enorm flygutveckling lyckades Louis Blériots geniala skapelse överleva i nästan ett decennium.

Senast uppdaterad: 2011-01-25

Hitta hit

Museivägen 7, Gärdet i Stockholm.
Buss 69 till Museiparken.

Vackra promenad- och cykelvägar utmed Djurgårdsbrunnskanalen.

Öppettider & priser

Alla dagar kl 10–17. Ons till kl 20
Bibliotek & arkiv: boka tid

Barn 0–6 år gratis | 7–19 år: 100 kr
Vuxen: 150 kr

Webbköps- och andra rabatter

Kontakt

Tekniska museet
Box 27842 | 115 93 Stockholm
Tel: 08-450 56 00
Tel helger (entrén): 08-450 56 70

info[at]tekniskamuseet.se

Kontakta medarbetare