Verktyg

Tipsa en kompis
Share |

Trepunktsbältet

Trepunktsbältet. Foto: Anna Gerdén

Trepunktsbältet. Foto: Anna Gerdén

Trepunktsbältet är en svensk innovation som har räddat mer än en miljon liv och bidragit till den svenska bilexporten. Uppfinningen har en femtioårig historia och i Sverige är det idag lag på att använda bilbältet i fram- såväl som baksätet.

Trepunktsbältet är en av de stora svenska innovationerna under 1900-talet. När det västtyska patentverket firade sitt hundraårsjubileum 1985 utsåg de åtta patent som under denna tid haft stor betydelse för mänskligheten. Ett av dessa åtta patent var det svenska trepunktsbältet. Det har räddat över en miljon liv, eller cirka 10 000 liv varje år enbart i USA. Bältet sitter idag i alla bilar som byggs och är den enskilda innovation som räddat flest liv i trafiken.

Fram till 1955 ökade antalet trafikdödade snabbare än antalet bilar i Sverige och det var på 1950-talet som man vetenskapligt började intressera sig för trafiksäkerhet. Det var Vattenfall som tog initiativet till forskning på området. Inte, som man skulle kunna tro, de svenska biltillverkarna SAAB och Volvo. Vid en undersökning av olika olyckstillbud som drabbade de anställda vid Vattenfall visade det sig att trafikolyckor var de vanligaste.  Bengt Odelgard och Per-Olof Weman, ingenjörer från Vattenfall, och överläkaren Stig Lindgren tog så småningom fram ”Säkerhetsbälte typ Vattenfall” som kom att bli stilbildande i Sverige.

Stig Lindgren kontaktade Volvochefen Gunnar Engellau år 1957 för att förmå Volvo att satsa vidare på säkerhetsbältet. Volvo stod mitt i den största exportsatsningen i företagets historia – att ta sig in på den nordamerikanska bilmarknaden. För att lyckas med detta gällde det att profilera sig på ett bra sätt. Här kunde säkerhetslösningar vara en god idé. Engellau uppdrog åt Volvos förste säkerhetsingenjör Nils Bohlin att vidareutveckla trepunktsbältet. Han tog patent på det 1958 och trepunktsbältet lanserades sedan som standardutrustning i Volvo Amazon 1959. Mycket tack vare trepunktsbältet kom Amazonen att räknas som en av världens säkraste bilar. Volvo kunde därför 1962 vinna sitt första säkerhetspris. Sedan dess har Volvo kommit att förknippas med säkra bilar.

År 1969 blev det obligatoriskt med bilbälte i framsätet på svenska bilar. 1975 blev det lag på att man måste använda det! Sedan 1986 är det även lag på att använda säkerhetsbälte i baksätet.

Tillverkningen av ”Vattenfalls bilbälten” började i Sverige på bland annat Lindblads Autoservice i Vårgårda och Bröderna Ottosson i Klippan. Företaget i Vårgårda bytte namn till Autoliv, övertog också tillverkningen i Klippan och 2005 ingår det i det världsomspännande Autoliv Inc.

Tekniska museets föremålsnummer är TM44219.

Kontakta sidansvarig: Peter Du Rietz

Senast uppdaterad: 2014-06-24

Hitta hit

Museivägen 7, Gärdet i Stockholm.
Buss 69 till Museiparken.

Vackra promenad- och cykelvägar utmed Djurgårdsbrunnskanalen.

Öppettider & priser

Mån – fre kl 10 – 17. Ons till kl 20
Lör – sön kl 11 – 17
Bibliotek & arkiv: boka tid

Barn 0 – 6 år gratis | 7 – 19 år: 40 kr
Vuxen: 120 kr

Grupp- och andra rabatter

Kontakt

Tekniska museet
Box 27842 | 115 93 Stockholm
Tel: 08-450 56 00

info[at]tekniskamuseet.se

Kontakta medarbetare